Skade og Lakk er basert på moderne teknologi. Dette gjelder alt fra skadetakstering, produksjonsstyring, sosialemedier og mye mer. Vi vil ta deg med på en introduksjon i hvordan Skade og Lakk fungerer, og hvilke systemer vi belager oss på.

Vi vil gi deg et innblikk i dataverden for oss i Skade og Lakk.

Les også vår omtalen om oss i Bilbransjen fra januar 2014.

IMG_2892
1

Skadevurdering

Ved hjelp av Web DBS forhåndskalkulerer vi alle typer skader. Siste versjon av Web DBS startet vi opp som pilot, og først i Norge januar 2014. Her gjør vi bl. a. innregistrering av skadebilder samt overfører elektronisk takstrapport til forsikringsselskapene.

I Web DBS er det blant annet 3D-bilder som viser valg av reservedeler, og forenkler taksprosessen.

Prosessverktøyet ProcessManager

Vårt viktigste verktøy for å drive stor og avansert produksjon. Vi kan ha opp mot 100 forskjellige enheter samtidig i vårt system – og vi er nødt til å vite hvem, hva og hvor på alle enhetene.

Alle ansatte arbeider med systemet via PC eller iPad, i tillegg til informasjonstavler rundt om i lokalet. Alle ansatte i produksjonen benytter et papirløst system.

I prosessverktøyet vårt registreres arbeidstid, avvik, tilleggskommentarer, foto-dokumentasjon og lignende. Alle prosesser vil bli tildelt en ansvarlig person, slik at det aldri er tvil om hvem som er ansvarlig for å følge opp samt utføre jobben.

All informasjon som trengs ligger alltid i systemet, blant annet skadetaksten som ble produsert i forrige trinn (Web DBS). I prosessverktøyet vil alt være lagret, slik at historikk er tilgjengelig for senere bruk.

Systemet er plattformuavhengig, og fungerer derfor sømløst på PC, Mac, iPad, iPhone o.l. Uansett hvor man er i bedriften, vil man kunne følge fremdriftsprosessen på arbeidet som blir gjort. Det synlig for alle hvilken deadline man har ovenfor kunden.

IMG_2883

Teknologi i karoseriavdeling

Reperatøren benytter seg av flere datasystemer for å kunne utføre sitt arbeid sikkert, og etter fabrikantens standarder. Prosessverktøyet er grunnleggende for hva som skal gjøres, og hvilken tid som et arbeid skal ta samt oppfølgning av dette. Derimot så er det andre systemer som tar seg av tekniske reperasjonsløsninger, manualer, målesystemer på karosseri samt ramme og kvalitetssikring av arbeidet.

Dette medfører at reperatøren kan dokumentere før- og etterdata som viser detaljer rundt arbeidet som skal gjøres eller er gjort.

Lakkereren

Prosessverktøyet er grunnleggenes. Vi benytter oss av en spesiel datascanner som arbeider mot PaintManager, og avleser farger på bilen. Denne informasjonen blir lagt inn i prosessverktøyet. Dette gjør at lakkereren alltid er informert om hvilken fargekode / variant som skal sprøytes på bilen, og har blandet ferdig lakken da bilen kommer til sprøytekabinen.

1898712_456023471191096_1449297710_o
1534794_456023331191110_360652748_o
1531988_456023167857793_1847647214_o
IMG_2902